Fiolen min nr 1/2008

Det här är det första numret i det nya A4-formatet. Tack vare det finns det till exempel möjlighet att använda bilder på ett helt annat sätt.
Tjugoåtta sidor med en hel del informationsmaterial för förbundets medlemmar. Här finns bland annat styrelsens förslag till verksamhetsberättelse och spelmanslagens kontaktuppgifter. En del material inför Lilla spelmansstämman i Kaustby och förbundets spelmansstämma på Kökar finns också, liksom rapport från Folkalandiakryssningen. Ny redaktör från och med det här numret är Jan Jacobson.

Kökarstämman 8-10 augusti 2008

Förberedelserna inför sommarens stämma, som blir den tredje på Kökar är i full gång. Det preliminära programmet finns i tidningen, liksom en artikel om Kökarsviten som är specialskriven av Philip Hägglund och kommer att uruppföras under spelmansstämman.

Förtjusta fiolister filosoferar om Folklandia

Med den underfundiga rubriken berättar några av de som var med på Folklandiakryssningen 11-12 januari om sina intryck. Kan sammanfattas med Grabbens ord: ”Samma känsla som jag redan flera år har förmedlat infann sig: Folklandia går inte att beskriva, den måste UPPLEVAS.”
Totalt 113 grupper, 900 medverkande och omkring tretusen resenärer allt som allt gör detta till en väldigt speciell och intensiv kryssning.