Fiolen min nr 2/2007

I detta nr. skriver vi om Vinterstämman i Ekenäs samt val av ny ordförande på förbundsmötet i anslutning till stämman. Anders Holmberg, avgående ordförande berättar i en intervju om spelmansmusiken i Västnyland. Lars Engstrand blev 2006 vald till Mästerspelman i Kaustby. Han berättar hur han verkat för att bevara den musikaliska traditionen i Jeppo-trakten. Det handlar även om Folklandia och RotFest i Esbo samt musikpedagogik: Lina Teir som är lärare för LUMA, Linas unga musikanter, berättar hur hon går till väga för att få sina 40 elever i Henriksdal, Kristinestad att år efter år vilja fortsätta att lära sig mer om folkmusik och om att spela fiol.
Anders Holmberg ger över ordförandeklubban på Vinterstämman i Ekenäs
"Olika åsikter är till för att berika, inte för att splittra och vad skulle det bli om alla tänkte lika. Det skulle bli ganska trist", tycker han men diplomatisk som han är, vill han också uppmana nästa ordförande att ta sig tid för att diskutera igenom saker ordentligt.
De prövar nya pedagogiska metoder: Linas unga musikanter i Henriksdal, Kristinestad.
LUMA -Linas unga musikanter håller till i byn Henriksdal som hör till Kristinestad. Intresset att spela fiol är här stort. Gruppen består av 40 elever. Den leds av systrarna Lina och Nina Teir. Lina Teir berättar om tankarna och pedagogiken bakom LUMA.
Lars Engstrand, Mästerspelman i Kaustby 2006
Lars Engstrand fick hederstiteln Mästerspelman i somras i Kaustby. I en intervju i tidningen berättar han om hur han kom in på musiken och hur han verkat för att bevara de musikaliska traditionerna i Jeppo, Nykarleby.
Folklandia 2007
Henrik Nyberg skriver om Folklandia 2007, ett viktigt fönster utåt för alla som vill medverka till att finlandssvensk spelmansmusik blir känd. Samtidigt som man bevarar traditioner är det också viktigt att inte stagnera musikaliskt, anser han.
Rotfest i Esbo i 9-14 April
Maria Kalaniemi är konstnärlig ledare för RotFest-evenemanget i Esbo i April. Tisdagen 10.4 är det dags för en finlandssvensk afton på Lagstad hembygdsgård i Esbo centrum.  Marianne Maans och gruppen Ramunder uppträder. Kom med och sjung finlandssvenska folksånger med alla kryddor. Kyrkslätt spelmanslag spelar upp till dans efteråt.
Spelmansträff i Tenala
En skara om ca. 50 västnyländska spelmän, och lika många dansare samlades i januari i Tenala Bygdegård med Tenala Spelmanslag som värd och arrangör för den traditionella spelmansträffen. Det torde redan ha varit femtonde gången i rad de västnyländska spelmännen samlades. Tårtätning och prat med gamla vänner hörde naturligtvis även till.